Na stránkách jsou používány soubory cookies. Pokračováním v procházení webu souhlasíte s jejich používáním.

Princip turbodmychadla

Víte, na jakém principu systém turbodmychadla funguje? Přečtěte si o principu turbodmychadla zde. Jednoduše řečeno je to dmychadlo poháněné výfukovými plyny. Turbodmychadlo se skládá ze tří hlavních částí. První z nich je dmychadlová neboli také sací část, která slouží k nasávání čerstvého vzduchu, jeho stlačení a dodávce do spalovacího prostoru. Druhá část je ložisková. Ta zajišťuje uložení, chlazení a mazáni rotačních skupin. Poslední část je turbínová nebo také výfuková. Ta zajišťuje pohon samotného turbodmychadla. Dmychadlo stlačuje vzduch a zásadně tak zvyšuje jeho objemovou účinnost. Turbína pohánějící dmychadlo je roztáčena výfukovými plyny, které vystupují z motoru. Je umístěna na stejné hřídeli jako dmychadlo. Turbodmychadlo je poháněno výfukovými plyny na rozdíl od kompresoru, který pohání většinou řemen. Nárůst tlaku (anglicky také nazývaný boost) se měří v pascalech, barech nebo PSI. Turbodmychadla dosahují cca okolo 80 % účinnosti. Stoprocentního nárůstu výkonu pomocí výfukových plynů nelze dosáhnout kvůli vznikajícím zpětným tlakům. V automobilovém průmyslu se většinou používají turbodmychadla zvyšující tlak v motoru maximálně o 0,8 barů. Samozřejmě používaná a vyráběná turbodmychadla umí zvládnout i vyšší tlaky, ale pro sériový provoz je hodnota 0,8 baru optimální. Typické turbodmychadlo začíná zvyšovat tlak v motoru zhruba od 2 500 otáček za minutu. U větších plnicích tlaků se začíná vstlačovaný vzduch zahřívat a tento nárůst teploty může způsobit u palivové směsi až samovznícení. Tento problém se dá například u sportovních závodních vozů vyřešit použitím mezichladiče stlačeného vzduchu, který teplotu směsi sníží.

Turbodmychadlo se otáčí od 10 000 až po150 000 ot./min. v závislosti na nárůstu tlaku a také celkové konstrukci. Aby se zabránilo poškození turbodmychadla a motoru, používají se fluidní ložiska. V tomto typu ložisek jsou jednotlivé pohybující se díly od sebe odděleny tenkou vrstvou oleje, která je také zároveň chladí. Tento olej je využíván z motorové soustavy a po projití turbodmychadlem se po ochlazení navrací zpět. Typické pro automobily s turbodmychadly je charakteristický zvuk přepouštěcího ventilu. Ten je ve voze z důvodu uzavření škrticí klapky, kdy stlačený vzduch nemá kam proudit a vzniká podtlak, který se využije k otevření přepouštěcího ventilu a vyfouknutí přebytečného vzduchu ven z motoru. Někteří výrobci používají místo jednoho velkého turbodmychadla dvě menší, která nemají takový problém se setrvačností a roztáčením a nedochází k tolik zjevnému turbo efektu. Verze vozů s BiTurbem už jsou dnes u vyšší třídy automobilů standardem. Pro dlouhou životnost je důležité správné zacházení. Po rychlé jízdě se musí vždy motor před vypnutím nechat běžet ještě zhruba 2 minuty na volnoběh a umožnit tak řádnému dochlazení turbodmychadla. V případě, že tak majitel vozu neučiní, může dojít k přepálení oleje v turbodmychadle a přepálený olej potom může způsobit poškození turbodmychadla. Z toho důvodu byste měli u svých vozů provádět pravidelný servis a popřípadě nechat provést repase u odborné společnosti, která se na repase turbodmychadel specializuje.