Na stránkách jsou používány soubory cookies. Pokračováním v procházení webu souhlasíte s jejich používáním.

Turbodmychadla

Víte, kdo první vynalezl turbodmychadlo?

Historie vzniku turbodmychadla je zajímavá a první zmínky se datují již na přelomu 18. a 19. století. Už v roce 1885 se objevují první pokusy o možnost zvýšení výkonu automobilů pomocí turbodmychadla. První turbodmychadlo, které bylo poháněné výfukovými plyny, vyvinul doktor Alfred Büchi mezi roky 1909 až 1915. Na konci roku 1915 tak šéfinženýr výzkumného oddělení firmy bratří Sulzerů představuje světu první prototyp turbodmychadla pro dieselové motory. Bohužel v této době se nápad se zvýšením výkonu pomocí výfukových plynů nesetkal moc s pochopením okolí. V roce 1925 se turbodmychadlo objevuje v nákladních automobilech značky Saurer a díky tomuto úspěchu se konečně turbodmychadlo dostává do podvědomí automobilového světa a Alfred Büchi prodává licenci na výrobu turbodmychadla po celém světě.

Další významnou událostí, která posunula vývoj turbodmychadla o další krok dopředu, byla druhá světová válka. Upravená turbodmychadla se objevují ve vojenských letadlech. Vzhledem k vysokým výškám bylo třeba stlačovat řídký vzduch, aby provoz letadel byl rychlejší a méně nákladný a právě turbodmychadla se k tomu ideálně hodila.

Automobilový průmysl se začíná více věnovat experimentům s turbodmychadly v padesátých letech. Společnosti Volvo, Scania a Cummings věnují finance na další vývoj, ale i tak je systém přeplňování pomocí turbodmychadla pro automobilový průmysl v začátcích z důvodu velikosti. V roce 1954 představuje automobilka Volvo první přeplňovaný dieselový nákladní automobil, který má oproti atmosférické verzi se 150 koňmi výkon 185 koní. V roce 1962 se objevují první sériové vozy s turbodmychadlem pod značkou Chevrolet Corvair Monza a Oldsmobile Jetfire. Po první ropné krizi v roce 1973 prožívají turbodmychadla obrovský boom. Téměř každá automobilka má v této době ve své výrobní řade nákladních vozů přeplňovaný model s turbodmychadlem. Nejzásadnější je rok 1978, kdy Mercedes představuje první turbodiesel pro osobní vozy s označením Mercedes 300 SD. Zakrátko po tomto uvedení modelu následuje VW Golf. V tomto roce se tak objevuje turbodmychadlo tak, jak ho známe dnes postavené na principu, čím více vzduchu se dostane do spalovacího prostoru, tím více paliva se s ním smísí a díky tomu se adekvátně zvýší výkon motoru.

Vývoj přeplňování jde neustále dál. Na trhu se objevují nové technologie, které rozvíjejí výkonnost a použitelnost turbodmychadel ve většině automobilů. Automobilový průmysl už zná i nové pojmy jako jsou variabilní nastavení lopatek, použití turbodmychadla spolu s Rootsovým kompresorem nebo také tzv. BiTurbo, které je v dnešní době u luxusnějších vozů již standardem. Spousta společností nabízí také repase turbodmychadel, jejich výkup či prodej nových turbodmychadel. Pokud chcete zvýšit výkon svého vozu, svěřte svůj automobil spolu s turbodmychadlem do odborných rukou.