Na stránkách jsou používány soubory cookies. Pokračováním v procházení webu souhlasíte s jejich používáním.

Opravy turbodmychadel

Poškozené turbodmychadlo není vždy nutné vyhodit a měnit za nové. Některé závady se dají na turbu opravit a opravené turbodmychadlo tak může ve voze pracovat dalších několik desítek tisíc kilometrů. Nejčastější závady turbodmychadel, které umíme jednoduše a především rychle opravit:

Poškození turba cizím předmětem

Poškození turbodmychadla vniknutím cizího předmětu není nic neobvyklého. Tuto závadu na turbodmychadle rozpoznáte snadno sami, je viditelná na poškozených lopatkách turbínového neboli dmychadlového kola. Před jakoukoliv zpětnou montáží turbodmychadla, ať již z důvodu servisu či repase turbodmychadla, je velmi důležité zkontrolovat celý systém sání vzduchu do turbodmychadla a jeho okolí výfukového porubí. Často právě při čištění turbodmychadel mohou zůstat drobné nečistoty v potrubí a ty pak mohou způsobit nevratné poškození. V žádném případě neprovádějte montáž poškozeného turba s poškozenými lopatkami zpět do vozu. Lopatky by se při provozu mohly dál poškozovat a vést k dalšímu poškození motoru.

Nečistoty v motorovém oleji

Nečistoty v motorovém oleji mohou způsobit značné poškození turbodmychadla. Turbodmychadlo využívá olej z olejové soustavy automobilu pro promazávání všech ložisek, který se zpět dostává do soustavy vozu. Z toho důvodu se doporučuje u vozů s turbem provádět řádné, pravidelné a včasné výměny motorového oleje vč. olejového i vzduchového filtru. Výměna oleje a filtrů se provádí takNečistotyé při montáži nového turbodmychadla, aby se předešlo problémům s nečistotami. Nejčastější příčiny vzniku nečistot jsou poškozený či ucpaný olejový filtr, nečistoty, které se do oleje dostaly špatnou manipulací nebo špatná kvalita motorového oleje, který zapříčiní jeho karbonizaci.

Nedokonalé mazání turbodmychadla

Tak jako u motoru i v případě turbodmychadla je přerušení dodávky oleje a promazávání destruktivní. Přerušení dodávky oleje i na velmi krátkou dobu 4 až 5 sekund způsobí poškození ložisek turbodmychadla. Nedokonalé mazání turbodmychadla může zapříčinit montáž nového či repasovaného turbodmychadla bez předchozí kontroly olejového systému, odstavení vozu na dobu několika měsíců, nesprávné startování převážně v zimním období nebo znečištění oleje. Opakované přerušení dodávky motorového oleje na delší časový úsek v rozmezí 8 až 10 sekund může způsobit přehřátí ložisek turbodmychadla a následné zadření ložisek v turbu. Tento typ poškození turbodmychadla bývá asi nejčastější a jeho oprava vyžaduje odborné znalosti.

Přehřátí

K přehřátí turbodmychadla a následnému poškození dochází nejčastěji při vysoké teplotě ve výfukovém systému nebo při okamžitém vypnutí motoru po vysoké zátěži. Po nedostatečném zchlazení turbodmychadla dochází k přehřátí turbínové skříně s následným zkarbonováním. Správně bychom motor měli nechávat běžet ještě cca 2 až 3 minuty ve volnoběžných otáčkách. Přehřátí turba nejvíce poškozuje rotor a ložiska. V žádném případě nepodceňujte změny v chodu svého turbodmychadla a raději se obraťte na odbornou společnost, která v tomto oboru působí několik let a je zárukou vysoké kvality provedených oprav a repase turbodmychadel.